Dubbdäck och allt omkring dem
Dubbdäck är en form av vinterdäck som får användas mellan den 1 oktober och den 15 april. De ger ett bättre grepp när väglaget är dåligt och de minskar risken att bilen börjar sladda. Däcken har, precis som det låter, små dubbar av metall som går ner i is eller snö. Det här medför att däcken också kan riva upp en del partiklar ur asfalten. Många kommuner och rent av länder har därför infört totalförbud av dubbdäck på grund av miljöskäl.
När det gäller dubbdäck kan de ofta kritiseras för att de är högljudda. Man kan höra de små dubbarna smattra mot asfalten. Det här är dock ett litet pris att betala jämfört med den säkerhet som däcken ger. För att däcken ska ge så bra säkerhet som möjligt måste dubbarna dock sitta kvar, och de ska inte vara helt nedslitna. För att däcken ska vara lagliga måste man också se till att de har ett mönsterdjup på minst tre millimeter. Om mönsterdjupet är mindre än så ger däcken inte heller så bra grepp i snö och is.
Fördelar och nackdelar med dubbdäck
Det finns flera fördelar med att använda sig av dubbdäck. När man jämför dubbdäck med vinterdäck utan dubb kan man ganska snabbt se skillnader i bland annat greppförmåga. Vinterdäck som inte har dubbar får en längre bromssträcka än dubbade däck redan vid ett något försämrat väglag. En stor fördel med dubbade däck är att man får ett bra grepp även vid kraftigt försämrat väglag. Däcken finns i flera olika prisklasser för den som vill ha ett tystare däck eller helt enkelt ett däck med annan kvalitet. De olika gummiblandningarna kan också variera och ha inverkan på både greppförmåga samt pris.
När det gäller dubbade däck finns det också ett par nackdelar. För det första är däcken i de allra flesta fall dyrare än dubbfria sådana. En annan nackdel är att dubbarna tenderar att slitas ner relativt fort om det inte är riktigt vinterväglag ute. Dubbade däck kan också ha lite sämre greppförmåga på en väg som bara är blöt. Dessutom ger de en något sämre bränsleekonomi. Däcken väger också lite mer när de har dubbar.